صنعت گردشگری در هند
صنعت گردشگری در هند
مفهوم سفر و جهانگردی
سفر و جهانگردی، میتواند با اهداف مختلفی همچون تفریح و سیاحت یا کار و تجارت انجام شود. بنابر تعریف سازمان گردشگری جهانی، گردشگر فردی است که بیشتر از 24 ساعت و کمتر از یک سال، با اهداف مختلف (تجاری یا تفریحی)، به بیرون از محل زندگی خود میرود. امروزه گردشگری توسط بسیاری از مردم به یک صنعت شناخته شده تبدیل شدهاست. این صنعت دارای ابعاد وسیعی است و همچنین میتواند باعث بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی شود. گردشگری در ابعاد جهانی نیز دستآوردهای زیادی بدست آورده است. سالانه، بیش از 600 میلیون نفر، به نقاط مختلف سفر میکنند و صنعت گردشگری با درآمد حدود نیم تریلیون دلار در سال و میانگین رشد سالانه پنج درصد، بزرگترین صنعت جهان است
در ادامه، با مجله گردشگری ایران چارتر همراه باشید.
صنعت گردشگری در هند
هند، کشوری وسیع و متنوع است که همیشه در امور گردشگری حرفی برای گفتن داشته است. سنتهای باشکوه و فرهنگ غنی مردم هند، با توسعه گردشگری آن ناحیه، ارتباط مستقیم دارد. بناهای تاریخی باشکوه، گردشگران زیادی را جذب خود میکند. در هند، گردشگری بزرگترین صنعت خدماتی است که سهمی معادل 5.68 درصد از تولید ناخالص داخلی ملی و 8.78 درصد از کل اشتغال دارد. هند، سالانه شاهد بازدید بیش از 13.72 میلیون گردشگر خارجی و 650 میلیون گردشگر داخلی است. در سال 2008، صنعت گردشگری هند توانست حدود 100 میلیارد دلار سرمایه به این کشور وارد کند.
رونق صنعت IT و برونسپاری، موجب افزایش تعداد سفرهای کاری و تجاری از سراسر جهان به هند شده است و اکثر افراد پس از ورود به این کشور، مدت زمان سفر خود را تمدید میکنند. گردشگران خارجی، بیش از هرجای دیگری از جهان، جذب هند میشوند.وزیر گردشگری هند، نقش بسیار برجستهای در رشد این صنعت داشته است. او کمپینهای تبلیغاتی زیادی همچون (هندوستان شگفتانگیز) را جهت معرفی فرهنگ و جاذبههای گردشگری این کشور راهاندازی کرد. این کمپین، تصویر و جلوهای زیبا و رنگارنگ از هند را، به مردم جهان معرفی کرد و مردم زیادی را به سفر به این کشور علاقهمند کرد.
صنعت گردشگری به رشد سایر صنایع همچون: باغداری، صنایعدستی، کشاوزی ، ساخت و ساز و حتی دامداری کمک کردهاست. بهبود صنعت گردشگری در هند، سبب اشتغالزایی در سایر بخشهای مرتبط ، شده است و در حال حاضر حدود 20 میلیون نفر در سازمان گردشگری هند مشغول به کار هستند.
رشد صنعت هتلداری در هند
صنعت هتلداری در هند، درحال پشتسر گذاشتن مرحله هیجانانگیزی است. یکی از عوامل اصلی افزایش درخواست برای رزرو اتاقهای هتل، رونق و رشد بالای اقتصادی در بخشهایی چون: فناوری اطلاعات، مخابرات، خردهفروشی و املاک و مستغلات است. رشد بازار سهام و فرصتهای شغلی جدید، تعداد زیادی از سرمایهگذاران و گردشگران خارجی را جهت جستوجو فرصتهای شغلی، جذب این کشور کرده است. این صنعت، ظرفیت بیش از 110000 اتاق را دارد. بنابر گفتهی وزیر گردشگری، در سال گذشته بیش از 4.4 میلیون گردشگر از هند بازدید کردند و با نرخ فعلی تا سالهای آینده، این تعداد به 10 میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد و 350 میلیون گردشگر را از سراسر جهان به این کشور جذب خواهد کرد. هند به دلیل جمعیت زیادی که دارد، تبدیل به هدفی برای هتلهای زنجیرهای که به دنبال رشد و سود هستند، شده است.
با توجه به پتانسیل بالای صنعت هتلداری کشور هند، هتلهای زنجیرهای زیادی همچون: هیلتون، آکور، ماریوت اینترنشنال، هتل های برگروئن، هتل های کابانا، مسافرخانه پریمیر (PTI)، گروه هتل های بین قاره ای و همپشایر، باعث ایجاد برنامههای سرمایهگذاری در هند شدند. این اقدام دولت هند، که صنعت هتلداری و گردشگری را به عنوان یکی از مهمترین و سودآورترین صنایع این کشور اعلام کرد و پیشبینی سود 100 درصدی برای سرمایهگذاران خارجی (FDI) ، انگیزه بیشتری به سرمایهگذاران داد.
.